|
Szokolay
reményei szerint új darabja életműve fontos része lesz
Nagyon jó hangulatban folytak szerdán a "Jobbítsd a nemzetöt!" című
kantáta összpróbái az orosházi evangélikus templomban - derült ki szerdán késő
este azon a sajtóbeszélgetésen, melyen részt vett a kórusmű szerzője, illetve az
előadó művészeti csoportok - az Orosházi Madrigál Kórus és a Kodály Zoltán
Gyermekkórus - karnagyai, Pechan Zoltán és Dinnyés István.
A bensőséges hangulatú sajtóbeszélgetésen a megyénkhez, különösen Orosházához
több szállal kötődő művész hangsúlyozta: rendkívül elégedett a két kórus
teljesítményével, ezért legközelebb csak az augusztus 20-ai bemutatót megelőzően
néhány nappal vesz részt újra a próbákon. Szokolay Sándor azt is elárulta, hogy az
orosházi városvezetés felkérését több okból is elfogadta, de az elsődleges az
volt, hogy hálával tartozik a városnak hitbéli születéséért, hiszen egyik
meghatározó korszakát itt töltötte az evangélikus gimnázium diákjaként. Érdekes
adalék, hogy a mester jelenlegi lakóhelye, Sopron felkérését is elutasította
Orosháza kedvéért.
Magáról a félórás kantátáról a művész elmondta: reményei szerint a Bornemissza
Péter prédikációs intelmeire írt munka életműve egy fontos darabja lesz. A
"Jobbítsd a nemzetöt" ugyanis a korábbiakhoz képest közérthetőbb
felfogásban készült, mely nem csak a kórusok dolgát könnyíti meg, hanem a
befogadóhoz is könnyebben elér. Ezzel kapcsolatban idős, betegségéből nemrég
felépült mester azt mondta: a továbbiakban egyszerűbb zene írására törekszik, hogy
azok is élvezhessék, akik nem járnak az Operába. A kantátát egyébként Szokolay
Sándor egy közeli ismerőse úgy jellemezte, hogy keresztény hittel teli mű, amelyben
ősi pogányságunk is felcsillan.
S hogy az új Szokolay-darab valóban közkinccsé válik-e - azaz megjelenik-e valamilyen
hanghordozón -, még nem lehet tudni. A megrendelő önkormányzat millenniumi
költségvetésébe már nem fér bele a zeneműkiadás, ám nem kizárt, hogy az
érdeklődők mégis hallgathatják otthonaikban. Szokolay Sándort ugyanis baráti és
kollegális szálak fűzik a millenniumi kormánybiztosi hivatal vezetőjéhez,
Nemeskürty Istvánhoz, akit meg is hívott az ősbemutatóra. S mivel e hivatal
tekintélyes összegek felett rendelkezik, a művész jó értelembe vett lobbizásba fog
egy esetleges élő felvétel forrásainak előteremtéséért, mely akár egy majdani CD
nyersanyaga is lehet.
Győztes pályamunka:
Húscsibetartás gazdaságunkban
Öt munka érkezett az idén a Németh Imre Alapítvány immár hagyományos
pályázatára, melyet az orosházi Kossuth Lajos Mezőgazdasági Szakközépiskola
diákjai részére ír ki minden esztendőben a kuratórium. A pályázaton olyan
tanulmányokkal vehetnek részt az agrárszakközépiskolások, melyek témája
kapcsolódik a mezőgazdasághoz vagy a környezetvédelemhez. A kuratórium döntése
alapján az idén egy fiatalember, Nyári Imre vehette át az alapítvány díját
Húscsibetartás gazdaságunkban című dolgozatáért.
Mindez csütörtökön reggel, a Németh Imre-emléknap megnyitóján derült ki, melyet
az orosházi intézmény minden esztendőben megrendez, tisztelegve 1985-ben elhunyt
pedagógusa munkássága előtt. Az eredményt a névadó fia, ifj. Németh Imre hirdette
ki.
A vakációra készülődő mezgés diákok részére egész napos játékos
vetélkedőket és sportversenyeket szerveztek tanáraik. Bár az érdeklődés elmaradt a
várttól - sok diák hiányzott a rendezvényről -, összességében eredményesnek
ítélték a napot a szervezők. Akik egyébként nem voltak jelen a rendezvényen, nem
hallhatták az örömhírt: Hocz János igazgató már a mai napra is tanítási szünetet
rendelt el.
>A Mezgé
vakációzárója - 15 éve hunyt el Németh Imre
A vakáció méltó köszöntéseképpen rendezik meg ma délelőtt Gyopárosfürdőn a
Kossuth Lajos Mezőgazdasági Szakközépiskola diákjai és tanárai a Németh
Imre-emléknapot, melyen a 15 éve elhunyt pedagógus szellemének megidézése mellett
különféle játékos, szórakoztató programok várják az iskola polgárait.
Németh Imre biológia-testnevelés szakos tanára volt az intézménynek, nevéhez több
kezdeményezés fűződik, egyebek közt a Fák és virágok napja megünneplése az
intézményben. Emlékét az évenkénti megemlékezések mellett egy nevét viselő
alapítvány őrzi, melyet fiai, Imre és Ervin hoztak létre. A civil szervezet minden
évben díjat adományoz azon mezgés diákok részére, akik mezőgazdasági vagy
környezetvédelmi témájú tanulmányokkal indulnak valamely országos versenyen. A
Németh Imre Alapítvány idei díjait az idei, csütörtöki emléknapon osztják ki.
Szokolay mester helyi
kóristákkal próbál
A héten a szerző jelenlétében folytatódnak az összpróbái a "Jobbítsd a
nemzetöt!" című Szokolay Sándor-kantátának Orosházán. A mű augusztus 20-ai
ősbemutatója a helyi millenniumi ünnepség egyik csúcspontja lesz. Az orosházi
származású mester a város megrendelésére komponálta a kórusművet Bornemissza
Péter szövegeiből, Fürst Ervin, egykori orosházi evangélikus lelkész
emlékezetének ajánlva.
A darabot az evangélikus templomban a Kodály Zoltán Gyermekkórus és az Orosházi
Madrigál Kórus tagjai mutatják be Dinnyés István, illetve Pechan Zoltán karnagyok
vezetésével, orgonán közreműködik Botka Lászlóné. Az ünnepségsorozat szervezői
Szokolay Sándort kérték fel a mű dirigálására az ősbemutatón.
Az idős mester ma érkezik Orosházára, s délutánját az evangélikus templomban
tölti, ahol első alkalommal kapcsolódik be szülővárosának írt munkája próbáiba.
Gulyás Mihály szellemében
Orosháza első demokratikusan megválasztott polgármestere emlékéhez
méltóan használta fel a jelenlegi önkormányzat azt az összeget, melyet dr. Gulyás
Mihály temetésére szántak. Mint emlékezetes, a tavaly nyáron elhunyt volt
polgármestert, lokálpatriótát a város saját halottjának tekintette, ám a temetés
költségeit a család magára vállalta.
Így a képviselő-testület a közelmúltban úgy határozott, hogy a szertartásra
szánt 100 ezer forintot a helyi kultúra értékeinek fejlesztésére fordítják,
belőle a Justh Zsigmond Városi Könyvtár könyvállományát gyarapítják.
A könyvadományt Gulyás Mihály halálának évfordulóján adják át, ünnepélyes
keretek közt.
Egysörrendszer-nosztalgia,
avagy a Kőbambik már a spájzban vannak
A tavasz elmaradtával, a kánikula szinte soha nem látott módon
történő beköszöntével a sörös cégek is hatalmas lendületbe fogtak: hol kreatív,
hol színvonalon aluli, hol pedig középszerű reklámjaikkal győzködik a kitikkadt
fogyasztót: az ő termékeiket válassza. Mint sok minden az életben, most is a
legegyszerűbb ötlet bizonyult a legeredetibbnek: a Kőbányai Világost gyártó
vállalat marketingcsapata többmilliós reklámklipek készíttetése helyett csupán
annyit tett, hogy fellapozta az egykori dicsőségre emlékeztető emlékkönyvét, majd
rábökött egy régi cimkére: ez az!
A recept persze nem túl eredeti, más területen már sokan alkalmazzák: például a
Sláger Rádió, illetve néhány elemében a Magyar Televízió, vagy éppen az a
bizonyos falusi pék, aki szórólapok, újsághirdetések gyártatása helyett
marketingre szánt pénzét áresésre fordította: egy hónapig három forint hatvanért
adta a kenyeret. A Kőbányait (népiesen: Kőbambit) gyártó immár dél-afrikai
tulajdonú társaság szakemberei is valami hasonlót ötlöttek ki: emlékezni és
emlékeztetni a magyar lakosság többségének legszebb éveire, a hatvanas, hetvenes
évekre. Lassan minden egyben lesz ahhoz, hogy a magyar "polgár"
kiegyensúlyozottnak érezze magát: a strand vize továbbra is langymeleg, a
hangszóróból a hatvanas-hetvenes évek "legjobb" slágerei csöpögnek, s ha
a strandon juniálist tartanak - merthogy most ennek van a szezonja - feltűnik egy nagyon
ismerős arc a fürdőruhás emberek közt: how do you do, my name is Miklós, Németh
Miklós. Naná, hogy az ember gyorsan kortyol egyet a piros-kék cimkés barna üvegből:
éljen az egysörrendszer.
A harminc felettiek még emlékeznek az egysörrendszerre, mint a hiánygazdaság nyári
specialitására. A hazai sörgyárak regionális alapon szolgálták ki az országot:
Észak-Dunántúlon Ászok, Dél-Dunántúlon Szalon volt a hozzáférhető sör, míg a
Balatonnál Balatoni Világost kortyolhattunk, észak-keleten pedig Borsodi Világost. Az
ország fennmaradó része és Budapest Kőbányait ivott - ha kapott. Merthogy egy erős
hétvégén, vagy nagyobb ünnep előtt protekciósnak kellett lenni ahhoz, hogy
mindenkinek jusson a jó magyar nedűből, volt, akinek meg kellett elégednie az
alternatívaként felkínált "táncos" sörrel, mely emlékezetem szerint
lengyel gyártmány volt. Akadtak üzletek, ahol árukapcsolással adták a Kőbányait,
ez még viszonylag tisztességes eljárásnak számított a teljes letagadáshoz képest.
De maga a fogyasztó is elfogadta az egysörrendszer játékszabályait. Gyakori jelenet
volt a kocsmákban az alábbi párbeszéd:
- Kőbányai van?
- Elfogyott, kérem, pilzenit mérünk
- Akkor egy fél vegyest.
Azaz, ha véletlenül a megszokottnál jobb sört kínáltak (valamivel drágábban),
akkor is ragaszkodtak az emberek a középszerű, de biztos ízekhez.
Ma, a pluráris sördemokrácia idején természetesen szabadon választhatunk
szomjoltót, azért nem árt vigyázni: a Kőbambik már a spájzban vannak.
Korbely György
A magyar kritikus
Persze elvetélt zseni. Vagy legalábbis szeretné ezt hinni. Ez a félresiklott zseniség
persze problémás. Összehasonlíthatatlanul jobb, mint a tehetségtelenség, de
menthetetlenül kevesebb, mint az igazi alkotó ember. A magyar kritikus magában is csak
nagyon halkan mer beszélni az énnek arról a Hómann Bálint-i axiómájáról, ami
"valahol utat tévesztettségben" sűríthet össze.
A magyar kritikus (megtévesztő módon) örökké elégedetlen. Lényegében ez a
foglalkozása. És elégedetlensége - ami egyre hamvadó parazsa lelkének - nem oktalan,
mert annyi bűnrossz színházi eladást, filmpremiert, frissen megjelent kötetet nem
látott és nem olvasott senki, mint ő. (Az a jobbik eset, ha elolvassa a recenezióra
szánt könyveket, mert egy kicsit olyan a hírlapi irodalomkriktika, mint a magyar
antiszemitimus. Ez utóbbihoz még zsidóra sincs szükség, az előbbinél pedig a
szövegre.)
A magyar kritikus függetlenségével kérkedik, holott életmódja, világlátása,
gondolkodásmódja, habitusa és reflexei csak egy lakájéhoz hasonlíthatóak. Ha
folynak még beszélgetések szerkesztőségi szobákban szakmáról, akkor a magyar
kritikus vehemensen bizonygatja, hogy nagyon leteremti a vonatkozó művész, vonatkozó
művét. Ám úgy tűnik a pocsék minőség, az odakent munka feletti dühöt verbálisan
adja ki magából a magyar kritikus, mert írásai olyan lágyak és udvariasak, mint a
viktóriánus kor kerti mulatságainak atmoszférája. Árad belőlük a megértés, a
jóindulat, a konfliktusok kerülésének mélységes igenlése, és valahol talán annak
a felismerése is, hogy a bírálat semmin nem változtat.
A magyar kritikus nem egyféle. Létezik a tudálékos.Ő az, aki minden
irodalomtörténeti nyesedéket összehord egy-egy mű magyarázatkísérlete közben. A
magyar kritikustól sok mindent megtudunk a szerzők, amiknek semmi közünk a tárgyalt
színdarabhoz, regényhez, ám azt a kívánt célt is remekül szolgálja, ami emberük
ismereteiről hozna elvben hírt. A figyelmes szem előtt azonban leplezetlenül
mutatkozik meg, hogy a roppantnak tűnő, és csak fel-felvillantott tudásanyag nem más,
mint Szerb Antal világirodalmának jobb-rosszabb visszakérdezése. Súlyosabb esettel
állunk szemben, ha a vázolt módon lopva odamásolt soroktól megrészegülve a magyar
kritikus elvesztítve addig sem erős kapcsolatát a valósággal már személyes
megjegyzések is főz olyan magyar és világirodalmi kánokokhoz, amelyekről olyan
keveset tud, mint e sorok írója az elektrolízisről. (A magyar kritikus kérdezve
dicsekszik természettudományos ismereteinek hiányával, ami helyből nagy butaság, és
ettől önmagában valahogy nem alakulhat ki az a benyomás a kívülállóban, hogy egy
igazi bölcsésszel akadtunk össze.)
A magyar kritikus egy másik fajtája amolyan impresszionista. Ez festőként nem rossz,
még ha időszerűség szempontjából kémlelve a dolgokat, kissé idejét múltnak is
tűnhet. A kritikus esetében az impresszionista a tárgyalt téma tökéletes nem
ismeretét kivánja apró "ecsetvonásokkal" elkenni. Balladai homályt von
szellemi füstbombáival mondandója köré, ami az Én-védő mechanizmusok egyik
leggyakrabban alkalmazott eljárási technikája. Az impresszionista magyar kritikus
gátlástanul állapít meg, következtet, minősít és összegez. Jól láthatóan a
koherens dilettanizmus keretein belül marad, miközben egyre kétségbeesettebb
kísérletek tesz műveletlensége palástolására. Nem véletlenül jut az eszembe
Kosztolányi - soha nem véletlenül! - , aki egyszer úgy fogalmazott: azzal az
erőfeszítéssel, ahogy beavatottnak látszó emberek irodalmi hozzá nem értésüket
takargatják, már ötször oda-vissza elolvasták volna azt a két-három ezer könyvet,
amit kis megszorítással a világirodalomnak szokás nevezni. A magyar kritikus azonban
nem bíbelődik, nem pepecsel az alapanyaggal. Élteti őket a tudat is, hogy eddig is
megvoltak nélküle.
A magyar kritikus egy újabb fajtája, amelyik dühödten minden szint alattinak lát. Őt
nem lehet minőséggel, lelelményességgel meggyőzni, a tehetség árulkodó jelei
mellett tévedhetetlen biztonsággal megy el. Még a produkció előtt eldönti, hogy mi
ledorongolót fog írni, és nincs a színdarab, vagy könyv, ami eltántoríthatná a
láthatlanban megfogadott vezérgondolatoktól. Eszmeinek vélt furkósbotjával
módszeresen üt, mint aki német precízitással látna neki egy porcelánbolt
tönkretételéhez.
Miért is ne lapoznánk könnyed szívvel tova a napilapok színházi kritikáit
tartalmazó oldalait?
Bod Péter
Kispálék esete a turmixgéppel
A magyar CD-vásárló régen tartott a kezében ennyire egyértelmű lemezborítót:
konyhai reszelő, turmixgép, szódásszifon, valamint a Kispál és a Borz tagjainak
komputerrel manipulált, elmosódó képe, ami utalhat a palackból kiszabaduló dzsinnre,
de ugyanúgy arra is asszociálhatunk, hogy Lovasiékat egy lefolyó készül
beszippantani. Azaz: a zenekar tagjai önironikusan jelzik, hogy nem feltétlenül
örvendeznek e lemez megjelenésének, látszólag sokkal inkább a menedzsment -
egyébként zseniális - ötlete volt a KISPÁLraMIX című album kiadása. A Kispál és
a Borz legénysége ugyanis koncertjein szellemes paródiákkal nem egyszer jelét adta,
hogyan vélekedik a "tekknóról", mint a kilencvenes évek második felének
meghatározó zenei irányzatáról.
Ám az idő nem áll meg: legyen a kedvenc magyar bandánk bármilyen jó gitárzenekar,
mely meghatározta az évtized hazai zenei progresszióját, s amely képes volt a
folyamatos művészi innovációra, a fogyasztó sajnos hálátlan állatfaj. Eltelt tíz
esztendő, az első, még a nyolcvanas évek végén megjelent Kispál-album lelkes
hallgatója időközben polgárrá érett, vagy pedig más irányba fordította fejét.
Mindezzel természetesen nem kongatom meg a vészharangot a pécsi banda felett, mely
egyszerre hozott új színt zenei és szövegi világával ebbe a szomorkás állóvízbe,
sőt 2000-ben is eleve bukott az a fesztivál, ahol nem lépnek fel. De: ugyanezeken a
fesztiválokon egyre több ifjú - és nem csak ifjú - csatangol el a nagyszínpadok és
kisszínpadok környékéről a partysátrak irányába, s ugyanúgy átalakultak a
hétvégi szórakozási szokások: klubkoncertek helyett egyre többen választják a
partykat kikapcsolódásul, s nem egy dj. nagyobb sztár - akár fellépti díjat, akár
lemezeladást tekintve - mint a hagyományos értelemben vett előadóművészek. Lehet
fújolni, siránkozni ezen, de nem érdemes: tudomásul kell venni, hogy új zenei
minőség született, zenét már nem csak hangszerekkel lehet előállítani. S ami a
legfontosabb: ezt is lehet hígan és lehet magas szinten művelni.
Kispálék bölcsen felismerték, hogy nem sérülnek
esztétikai tabuk azzal, ha Magyarország fontos dj.-i és elektronikus tánczenei
formációi saját interpellációjukban teszik közkincssé ismert dalaikat. Mindez piaci
szempontból sem rossz ötlet, hiszen a Kispál-rajongók túlnyomó többsége - ha
másért nem, kíváncsiságból - megveszi az albumot, a techno-zene különböző
irányzatai, a remixek kedvelői pedig ugyancsak kedvező fogadtatásban részesíthetik
az albumot.
A KISPÁLraMIX című CD-n tizenkét dal (összesen tizenhárom, ám az Utolsó aktus a
földön két előadót is megihletett). A mixmesterek a hazai elektronikus tánczene
legjobbjai kerülnek ki, köztük van a Neo, illetve a szűkebb körben, a fővárosi
underground körökben ismert Kuba Beat, Azul, Remix Roussos, Lőrincz "Snood"
Judit, Jansky, Portásfej és sokan mások. A remix veszélyes műfaj, hiszen a
szórakoztatóiparban többnyire jól ismert dalok kiheréléséről van szó, ám
esetünkben több történt: a Kispál-klasszikusok egyenlő rangú feldolgozásait
hallgathatjuk. Különösen élvezetes munka a Neo-féle Utolsó aktus a földön,
Portásfej Emeséje, illetve Jansky feldolgozásában az Egy az egybe (csak maga).
A reszelővel, turmixgéppel előállított, szódával vadított koktél jobb, mint
vártuk, elismerés illeti a mixert. Még egy kört lesszíves!
Korbely György
Beszélgetés a
beszélgetőkönyvről
Egy este Kovács Lajossal Gyulán
Nem mindennapi élménynek ígérkezett: interjúkötet bemutatására invitálták a
nagyérdeműt szerda este a gyulai Mogyoróssy János Városi Könyvtárban. A szerző
Bérczes László - elvileg legalábbis, ám a "beszélgetőkönyvhöz", amit ő
írt, legalább ketten kellettek: a kérdező és a válaszoló. A válaszoló, aki ebben
az esetben Kovács Lajos volt, a több mint tucatnyi színházat megjárt gyulai
színész, aki manapság éppen a Bárka Színházat erősíti. Sőt: az interjúkötetek
logikája szerint igazából ő ennek a történetnek is a főszereplője. József
Attilát idézve: ezt a "verset" is ketten írták, s az, aki fizikálisan a
"ceruzát" fogta (az író), vélhetően inkább csak katalizátora, mintsem
ténylegesen főszereplője volt a történetnek.
A feltételezést a tegnap esti - Krasznahorkai Géza könyvtárigazgató szavaival
megnyitott - író-szereplő-olvasó találkozó is alátámasztotta (még ha a szereplő
kifejezés itt, mint arra már utaltam is, idézőjelben értendő). A rendezvényt ugyan
elvileg Bérczes László vezette volna le, ám azon nem nagyon volt mit levezetni.
Kovács Lajos ugyanis a tőle megszokott energiával és hévvel, mondhatni
"izomból" robbant be a beszélgetésbe, az elsőtől az utolsó percig az este
főszereplője volt. Mindemellett a kötetbemutató sokkal inkább volt tényleges az
író és az olvasó emberek találkozója, mint a hasonló rendezvények. A közönség
szinte az első pillanatoktól maga is bekapcsolódott a beszélgetésbe, amelyet így
Bérczes Lászlónak csak olykor-olykor kellett az általa elképzelt irányba fordítania
egy-egy videóbejátszással, kérdéssel vagy észrevétellel. Kovács Lajos pedig
önmagát játszó színészként igazán elemében volt. És, bár könyvheti
rendezvényként volt meghirdetve a beszélgetés, aligha nehezményezték sokan, hogy
elsősorban nem a könyvről, hanem az emberről volt szó ezen az estén.
Haász János
Klasszikusok a neten - elérhető a
Digitális Irodalmi Akadémia
Hosszadalmas - részint politikai, irodalmi közéleti, technikai, szerzői jogi -
huzavonák után a könyvhét egyik kevésbé látványos epizódjaként végre felkerült
a világhálóra az úgynevezett Digitális Irodalmi Akadémia (www.irodalmiakademia.hu).
Ez előző, Horn-Kuncze-kormány kultúrpolitikusainak ötlete két év után valósult
meg, s jelenleg sem kíséri túl nagy lelkesedés sem a laikusok, sem az internet
világában jártas entellektüelek körében.
1998 tavaszán született meg a magyar irodalom digitalizálásának, azaz a nyomtatott
művek számítógépes formába öntésének és a világhálóra vitelének ötlete az
akkori Magyar Irodalom Háza (későbbiekben Petőfi Irodalmi Múzeum és Kortárs
Irodalmi Központ) munkatársaiban. Az 1848-as forradalom másfél évszázados
jubileumán így kívánták az ötletgazdák kinyilvánítani az utókor háláját a
magyar irodalmárok tevékeny részvételét hazánk polgárosodásában. A Nemzeti
Kulturális Alap Bizottsága által nem sokkal később elfogadott program célja volt
egyebek közt, hogy a közkinccsé tétel mellett hozzájáruljon a kortárs szépírók
legjobbjainak alkotói szabadságát biztosító méltó feltételek megteremtéséhez.
Ismerve a magyar irodalom lassan egy évszázados megosztottságát (népi-urbánus és
egyéb őrültségek) a kiválasztást nem bízták a véletlenre: a Digitális
Halhatatlanok (ekkor még így nevezték a projektet, az írók azonban első ülésükön
Digitális Irodalmi Akadémiává nevezték át testületüket) első körébe az
kerülhetett, aki birtokosa valamely magas kitüntetésnek, azaz a Kossuth-díjnak,
illetve a Babérkoszorúnak.
Az érintett szerzőkkel - szám szerint 39 fővel - felhasználási szerződést kötött
az irodalmi múzeum. Ennek lényege, hogy a már papíron publikált munkáik digitális
szerzői jogaiért cserébe havi apanászt kapnak, mely megegyezik a mindenkori
létminimum négyszeresével (más értelmezés szerint nem szerzői jogdíjról, hanem
életjáradékról van szó). Ezen túl ingyenes internet-előfizetés, egy, a szerző
által kiválasztott napilap és négy irodalmi folyóirat jár a már említett
jogokért. Cserébe a művészek vállalják, hogy részt vesznek az évente egy új
digitális irodalmi akadémiai tag és az első három évben évente öt posztumusz
akadémiai tag kiválasztásában. Mindez, különösen a még élő kolléga
beválasztása meglehetősen nyögvenyelősre sikeredett, csak fél év csúszással
sikerült a testületbe beválasztani Csukás Istvánt. A posztumusz szerzők közül az
első körben Illyés Gyula, Mándy Iván, Nemes Nagy Ágnes, Németh László, Szabó
Lőrinc lettek a kiválasztott klasszikusok (ez utóbbiak örökösei gyakorolják a
nehezen meghatározható digitális szerzői jogokat).
A viták a hagyományos összeférhetetlenségi, illetve antimodernizációs felhangok
mellett arról is szólnak, hogy miért volt szükség ilyen drága projekt
létrehozására, amikor immár hat esztendeje működik a www.mek.iif.hu címen a Magyar
Elektronikus Könyvtár (MEK), mely lelkes egyetemi könyvtárosok, művészek,
újságírók és diákok áldozatos munkájával rendkívül hasznos és bárki számára
elérhető adatbázissá nőtte ki magát. Ráadásul civil kezdeményezésről van szó,
amely a 250 milliós DIA program töredékéért, ötmillió forintból lett az, ami.
Igaz, életjáradék nélkül, de el kell fogadnunk a MEK-esek érvelését, miszerint a
nemzeti szellemi kincs digitalizálása nem feltétlenül tartozik a szociális
gondoskodás körébe. Nem beszélve ez utóbbi demokratikus voltáról: a MEK-en friss,
máshol publikálatlan munkák is fellelhetők, nagyban megkönnyítve ezzel a
forrásmunkákat keresők dolgát, s nem utolsó szempont, hogy nem csak az
"elit" munkásságát őrzi meg az utókornak.
Maga a DIA honlapja egyébként könnyen kezelhető: a címlapon a projekttel kapcsolatos
legfontosabb információkat találjuk, majd lehetőség nyílik a felsorolt írók
listáját böngészgetve kiválasztani a szívünkhöz közelállót. De ha határozott
céllal érkezünk, akkor mindezt kikerülhetjük és a keresőbe beírhatjuk a kívánt
nevet. Lássuk a még mindig golyóstollal, csíkos füzetbe író posztmodern
írózsenit, Esterházy Pétert. Az első klikk után egy szerzői jogi figyelmeztetés
olvasható arról, hogy csakis magáncélra használhatom fel a DIA anyagait stb. stb.
Második klikk: az olvasó elé tárul a jól ismert bozontos, szemüveges fej, mellette
rövid életrajz, kiderül például, hogy golyóstoll ide vagy oda, matematikus
végzettségű szerzőnk írói pályáját megelőzően évekig dolgozott a Kohó- és
Gépipari Minisztérium Számítástechnikai Intézetében. Ezen túl fellelhető eddig
megjelent munkáinak bibliográfiája, a rá vonatkozó legfontosabb szakirodalom
gyűjteménye és természetesen digitalizált könyveibe is betekinthetünk. Ezidáig
három, rövidebb lélegzetű munka került fel az internetre a gazdag
Esterházy-életműből: Ki szavatol a lady biztonságáért?; Fuharosok; Egy nő. Újabb
klikk: az utóbbi letöltése. A digitalizált regények tömörítve kerülnek
számítógépünkre, de ez nem okozhat gondot egy átlagos PC-felhasználónak. Gyors
kicsomagolás, és... "Van egy nő. Szeret.Van egy nő. Gyűlöl. Árnyék, így
hív..."
Korbely György
***
A Digitális Irodalmi Akadémia tagjai:
Ágh István, Bertók László, Bodor Ádám, Csoóri Sándor, Dobos László, Esterházy
Péter, Faludy György, Fejes Endre, Fekete Sándor, Gyurkó László, Gyurkovics Tibor,
Határ Győző, Hubay Miklós, Jókai Anna, Juhász Ferenc, Kányádi Sándor, Kertész
Imre, Konrád György, Kuczka Péter, Lakatos István, Lászlóffy Aladár, Lator
László, Lázár Ervin, Lengyel Balázs, Méray Tibor, Mészöly Miklós, Moldova
György, Nádas Péter, Orbán Ottó, Parti Nagy Lajos, Petri György, Rába György,
Rákos Sándor, Rakovszky Zsuzsa, Sánta Ferenc, Somlyó György, Spiró György, Sütő
András, Szabó Magda, Szakonyi Károly, Takáts Gyula, Tandori Dezső.
Posztumusz tagok:
Illyés Gyula, Mándy Iván, Nemes Nagy Ágnes, Németh László, Szabó Lőrinc.
Közművelődés szerződésbe foglalva
A város tavaly elfogadott közoktatási-közművelődési koncepciójának
megfelelően megkezdődtek az előkészületek a Petőfi Művelődési Központ (PMK)
szervezeti átalakítására: a jelenlegi önkormányzati intézmény közhasznú
társaságként (kht.) folytatja tevékenységét.
Az átalakulás időpontja még nem tisztázott - nyilatkozta lapunknak Kiss László
igazgató. Több elképzelés a felmerült a fenntartó önkormányzat és a művelődési
központ szakemberei között. A PMK illetékesei minél előbb végrehajtanák a
szervezeti változtatásokat, véleményük szerint ez év augusztusa lenne a
legideálisabb időpont. Azt viszont nem tartanák szerencsésnek, ha az átalakulás
január elsejére esne, ugyanis a kulturális szférában ősztől tavaszig tart az évad,
így nem lenne célszerű ezt megfelezni. Ugyancsak a januári átalakulás ellen szól,
hogy a fűtési szezonban elszámolástechnikai zavarokat okozhat a szervezeti forma
megváltozása - érvelt Kiss László, aki munkatársaival együtt várakozással tekint
a kht.-vé alakulás elé. Ennek oka elsősorban az, hogy az új szervezeti forma
átláthatóbb viszonyokat teremt a helyi közművelődésben. Magyarán: a fenntartó és
a majdani társaság úgynevezett feladatellátási szerződésben szabályozza a
teendőket, így minden egyes feladat világosan megfogalmazódik. Ugyancsak megkönnyíti
a közművelődési szakemberek dolgát, hogy a jelenlegi, intézményi adminisztrációs
szabályok egyszerűsödnek, ezáltal a nagyobb mozgástér jut a
közművelődés-szervezőknek.
A 26 főt foglalkoztató orosházi művelődési központ jelenleg évi félszázmilliós
költségvetéssel dolgozik, ebből 17 millió forint a saját bevétel. Reményeik
szerint ez utóbbi jelentősen megnövekedhet, éppen a bővülő mozgásszabadság miatt.
A házban jelenleg mintegy negyven kiscsoport működik, ebbe beletartoznak a több
évtizedes hagyományokkal rendelkező, önálló jogi személyiséggel rendelkező
művészeti csoportok, és az alkalmi, egy évadra szerveződött tanfolyamok. Velük
kapcsolatban megtudtuk: az ő sorsuk a majdani feladatellátási szerződéstől függ,
vagyis a megrendelő - az önkormányzat - milyen prioritást biztosít számukra a
költségvetésből (természetesen ez csak a nonprofit szervezetekre vonatkozik). A PMK
vezetése reményei szerint a helyzet legfeljebb pozitív irányba változhat.
Kiss Lászlótól azt is megtudtuk, hogy van remény az egyébként
"energiafaló" Kossuth Lajos utcai épület rekonstrukciójára. Elkészült
ugyanis az a tanulmányterv, mely a korszerűtlen fűtési rendszert teljesen
felújítaná, illetve tovább fejlesztéseket is tartalmaz, például új tantermek,
valamint a városban eddig nélkülözött konferenciaterem szerepel az elképzelések
közt. A beruházás mintegy háromszázmillió forintba kerülne, melynek tekintélyes
részét a város költségvetése állná. Kérdés, hogy az ezzel kapcsolatos pályázat
- szemben a tavalyival - sikeresnek bizonyul-e.
Újabb négymilliót osztottak szét Gyulán
Az önkormányzat képviselô-testülete és annak kulturális bizottsága
összességében több mint négy millió forint támogatást osztott szét nemrégiben
különbözô gyulai civil szervezeteknek, de jutott a pénzbôl a millenniumi programokra
is. Bár a város 2000-ik éve kiemelt rendezvényeire az önkormányzat korábban már
megszavazott több mint tízmillió forintot - mint arról akkor be is számoltunk -, a
kulturális bizottság további 2,5 millió fordított erre a célra. A grémium áprilisi
döntése alapján ebbôl egy milliót az Európa Nap kiadásaira lehetett fordítani -
korábban ez a rendezvény és a Gyula-napok a várostól is kapott kétmilliós
támogatást.
A bizottság emellett 500 ezer forintot ad az Erkel Ferenc Múzeum kiállításaira, 200
ezerrel támogatta a katolikus egyházat (a pénzt az Apor emlékszoba kialakítására
kellett fordítani) és ugyanennyit kapott a megyei művelôdési központ a millenniumi
sokadalomra is. A városi milleniumi programfüzetre 180 ezret, a megyei levéltár
2000-ik évi gyulai füzetére 120 ezret adtak a bizottsági tagok, akik összesen 11
szervezetet vagy rendezvényt támoghattak ebbôl a keretbôl. További közel egy millió
forintot osztottak szét 21 kulturális szervezet és egyesület között, de jutott a
pénzbôl néhány önkormányzati intézménynek is. A 967 ezer forintos támogatási
tortából a művelôdési központ és a zeneiskola részesedett a legnagyobb szeletben:
ôk 200, illetve 150 ezer forinttal lettek gazdagabbak. A városatyák emellett - szintén
a kulturális bizottság javaslatára - 550 ezer forintot osztott szét 9 gyulai
alapítvány között: a támogatott szervezetek 20 és 90 ezer forint közötti
összegeket kaptak.
Orosházi festők a Kaffka Margit-emlékünnepségen
Városuk romániai testvértelepülésén, Nagykárolyban mutatkoznak be az Orosházi
Festők Csoportja művészei június 10-e és 30-a között. A vendéglátó város
nagyszabású ünnepségsorozatot szervez neves szülötte, Kaffka Margit írónő
születésének 120. évfordulója alkalmából, s ehhez illeszkedik az orosházi
művészek tárlata.
A kiállításon F. Varga Mária és Horváth János mellett a csoport két régi-új
tagja, Őze István és Szlotta András alkotásai is láthatók, valamint a
közelmúltban elhunyt Fekete János és Tóth Bálint festményeit is megcsodálhatja a
nagykárolyi közönség.
A Városi Színházban megrendezendő tárlatot szombaton (Margit-napon) Nagykároly
Orosházára származott szülötte - akinek nagy része volt a testvérvárosi kapcsolat
egy évtizeddel ezelőtti megvalósulásában - Fülöp Béla címzetes igazgató,
költő, könyvkiadó nyitja meg.
Megjelent a SZÍNFOLT HÍRLEVÉL
legfrisebb száma, amely a
www.nexus.hu/sj52/esemenyek.htm oldalon
olvasható.
A tartalomból:
-Visszapillantó
-Weöres Sándor Gyermekszínjátszó Találkozó
-XXV. Dunamenti Tavasz
-Hírlevél Mosonmagyaróvárról
-Kultúrával nyugat kapujában
-IV. Vörösmarty M. vers- és prózamondó verseny
-Hírver.
-Tábori Invitációk
-Milleniumi Diákszínjátszó Fesztivál
-Drámapedagógiai Hírek...
-Versmondók Figyelmébe
-Mobil Színházi Technika Pályázat
-XV. ifj. Horváth István Nemzeti és Nemzetközi Amat.rszínházi Fesztivál,
Kazincbarcika, 2000. június 28. - július 2. A -FESZTIVÁL RÉSZLETES
PROGRAMJA!
-Ezredvégi Vármegye Fesztivál
XV. Ifjú Horváth István Nemzetközi Amat.r Színjátszó Fesztivál - tájékoztató
és JELENTKEZÉSI LAP!
Steinwender József
|
|