|
Alphaville
koncert
Üdíto színfolt a mai muanyag, Mac'Donalds-os, Chipszes, techno-houseos
világban. Lehet vitatkozni, hogy kinek is volt jó ez a koncert, mint ahogy az interneten
vitatkoznak is róla, csak sajnos általában olyan fiatalok írtak olyan elmarasztaló
véleményeket a koncertrol, akik ehhez az egyre ordasabb világhoz már hozzásimultak,
vagy soha nem is ismertek mást. Nem tudhatják, milyenek is voltak azok a boldog 80-as
évek. Kíváncsi lennék az arcukra, ha 15 év múlva egy pl. Prodigy nosztalgia buli
után leöregcsontoznák oket, meg kedvencüket.
Na de félre a siránkozással. A koncertnek meglepoen kicsi volt a reklámja. Csak
Gyorben és környékén volt kiplakátolva, és csak a helyi újságokban volt
meghirdetve, ennek megfelelo volt a részvétel. A sportcsarnokban alig ezer ember
lézengett, a kellemes jegyár (3000 ft) ellenére. Ezen embereknek jórésze viszont
idoutazásra jött, visszarepülni a múltba. A felejtheto elozenekar után, igaz késve
egy órát, de megjelent jónéhányunk ifjúkori álma, az Alphaville. Bernhard Lloyd és
csapata elvarázsolta, a jóformán maréknyi közönséget. A nyitó szám, amely a
legismertebb, elso lemezükrol szólt, már behangolta a hallgatóságot, amely hangulat
kitartott a koncert végéig. Számomra, aki ezen a zenén nott fel, olyan álom valósult
meg, amelyre soha nem gondoltam volna. Eszembe sem jutott, hogy valaha én is szorongatni
fogom, magasra tartott kézzel az átforrósodott öngyújtót, a Forever Young
halhatatlan dallamára. A Sounds Like a Melody, a Big in Japan, vagy a Summer in Berlin,
egy olyan korbávarázsolt minket, amire úgy emlékszünk vissza, mint egy tisztább,
emberibb, érzelmesebb idoszakra. A koncert és a zenészek is nagyon emberieknek tuntek,
minden sztárallur nélkül. Aki figyelemmel kísérte az elso lemez utáni
pályafutásukat, azt kellemes meglepetésként érte a második, harmadik lemezükrol
megszólaló számok, amelyek hangvétele sokat módosult az évek folyamán, bár soha
nem érte el az elso lemez népszeruségét. Meglepetésként hatottak legújabb lemezük,
kicsit "keményebbre" sikerült számai, de a playbacket teljesen nélkülözo,
élo hangzás segítségével az Alphaville fergeteges hangulatot varázsolt. Legutóbbi
lemezükrol néhány dal teljesen ismeretlen volt számomra, de lírai hangvételük és
hangzásuk nagyon tetszett. A közönség négyszer is visszatapsolta, visszakövetelte az
együttest, és ok nagyon jól állták a sarat. A majdnem kétórás koncert
záróakkordja a Dance with me egy szál zongorával kísért eloadásaként csengett le.
Varázslatos este volt.
Kiss András
Öreg diák nem vén
diák
Új lendületet kíván adni a Kossuth Lajos Mezőgazdasági Szakközépiskola
Öregdiákjainak Köre munkájának a közelmúltban megválasztott új vezetőség -
nyilatkozta lapunknak Németh Imre agrármérnök, az újdonsült elnök. A közgyűlés
az elnök mellett új titkárt is választott Szabóné Horváth Klára tanár
személyében, s megerősítette korábbi tisztségében Varga Emma gazdasági vezetőt.
Németh Imre lapunknak elmondta: természetesen a továbbiakban is az 1982-ben, az
alapításkor megalkotott alapszabály szerint kívánnak dolgozni, ám új elemeket is
beépítenek tevékenységükbe, így elsősorban felvállalják az iskolán kívüli
helyi agrárszféra információval való ellátását, különös tekintettel a
küszöbön álló EU-csatlakozásra.
A korábbi gyakorlattal szemben nem háromévente, hanem minden évente találkoznak
ezentúl az orosház Mezgé öregdiákjai, s ezeken a találkozókon határozzák meg
munkatervüket az adott esztendőre. Az első ilyen alkalom előreláthatóan még ezen a
télen lesz, amikoris egy disznótoros vacsora ad megfelelő keretet a munkához.
Az öregdiákkör ezen túl szeretné kibővíteni tagságát, ezért arra kérik az
iskola egykori tanulóit, hogy csatlakozzanak hozzájuk. Ezt úgy tehetik meg, hogy az
iskola címén megkeresik Szabóné Horváth Klára titkárt, aki felvilágosítást ad a
további teendőkről.
Helyi tévé
Gádoroson
Szerdán este mutatkozott be a nézők előtt első alkalommal a gádorosi kábeltévé
helyi produkciója. A műsorban elsőként dr. Prozlik László köszöntötte a
nézőket, akik ezt követően összefoglalót láthattak a két hónapja megrendezett
falunap legfontosabb eseményeiből. A továbbiakben heti egyórás műsorral jelentkezik
a helyi tévé 17 és 18 óra között, melyet vasárnap esténként megismételnek.
Mindezek mellett a holtidőben is érdemes idekapcsolni, hiszen a csatornán gyakorta
frissített képújság látható.
A televíziót egy szerkesztőbizottság irányítja, melynek tagjai: dr. Kishonti András
alpolgármester, Kozmer Imre iskolaigazgató, önkormányzati képviselő, Horváth
Mariann könyvtáros, Vincze József technikai munkatárs és Rosta Tibor vállalkozó, a
gádorosi internetes honlap készítője és szerkesztője.
Závada- és
Belovai-est
Békés megyei programja részeként december 2-án, csütörtökön délután orosházi
irodalomkedvelőkkel találkozik napjaink egyik legsikeresebb kortárs prózaírója, a
tótkomlósi születésű Závada Pál. A Kulákprés, a Jadviga párnája és más
sikeres művek szerzőjével az érdeklődők délután 17 órától találkozhatnak az
Éden cukrászdában, a Kulturális Kapcsolatok Egyesülete által szervezett káváházi
esték sorozat részeként. Mivel Závada alig egy esztendeje járt legutoljára ugyanitt,
elsősorban az eltelt időszak legfontosabb történéseiről esik szó: többek között
az Osztatni család története filmváltozatának előkészületeiről, a frankfurti
könyvvásárról és a magyar szellemi élet aktuális ügyeiről.
Az íróval Korbely György, lapunk munkatársa beszélget, mint ahogy Belovai Istvánnal
is. A volt NATO-kém iránt érdeklődőket december 3-án, pénteken este fél hatra
várja a szervező Darvas Társaság a helyi Petőfi Művelődési Központba. Belovai
István, a csanádapácai születésű NATO-kém lesz a vendégük, aki immár 14
esztendeje rendszeres szereplője a hazai, illetve a világsajtónak, a vele készült
interjú itt olvasható.
Az
Index.Viharsarok online interjúja XII. 02
Galambkiállítás a megyeszékhelyen
A
hétvégén megnyitották a békéscsabai 52. számú Galamb- és Kisállattenyésztők
Egyesületének az évezred utolsó, hagyományos csabai kiállitását.
A nagy hagyományokkal ,és nemzetközi kapcsolatokkal rendelkező egyesület,
Békéscsabán az 5-6 számu általános/ Madách utcai / iskola tornatermében rendezte
meg külföldi egyesületek és hazai kiállitók résztvételével a mostani
kiállitást.
A látogatók, tenyésztők, 70 galambfajtából 1270 galambot,11 baromfifajtát, 3
diszmadarat, valamint viziszárnyas bemutatót is láthattak.
A kiállitók között volt a magyarok mellett két német, horvát, a novisad-i és
szenttamási egyesület mellett a romániai lugosi egyesület is. A mostani kiállitáson
a tenyésztők országos klubkiállitásuk anyagát mutatták be: az úgynevezett
tollalakzatos fajtákat, a dudoros galambokat és a strasszereket. A kiállitáson
szerepelt galambok birálatának eredményeivel katalógust vehettek kézbe a látogatók,
Borbola László egyesületi elnök köszöntőjével.
Obetkó Miklós
A shownak folytatódnia kell
A szépségipar és a showbiznisz nagyon sok lány számára jelent vonzerőt, se szeri,
se száma a modellképző stúdióknak, tehetségkutató versenyeknek. Reményt jelenthet
ezért az érintett hölgyeknek egy helyi rendezésű szépségverseny, ahol ráadásul a
megye legszebb lányát keresik. Tizenhat hölgy nyújtotta be jelentkezési lapját a
Petőfi Művelődési Központ és az Orosházi és Dél-Békési Szuperinfó
pályázatára, ebből tizenöten léptek színpadra.
Az eredmény: első helyen végzett a körösújfalui Novák Ágnes, akinek
jobbján az eleki Váradi Linda, balján pedig az orosházi germán szépség, Busa Nicole
foglalhatott helyett (a jelző nem légből kapott: a 21 éves hölgy ugyanis Lipcsében
született és német-magyar származású).
A nagy hagyományokkal bíró szépségversenynek jót tett az egy éves szünet, ugyanis
az eltelt időszakban új generáció nőtt fel: akik két éve még koruk miatt nem
jelentkezhettek, ma már ifjú lendülettel kopogtatnak a showbiznisz jól őrzött
ajtaján. A fellépők zöme ugyanis tizenéves volt szombaton este, akik azon túl, hogy
csinosak, azzal is tisztában vannak, hogy egy modern modell nem buta libuska: nyelveket
beszélnek, iskolába járnak és határozott elképzeléseik vannak a jövőről. Igaz,
vonzza őket a színpad világa, azonban azzal is tisztában vannak, hogy szükségük van
valamilyen tisztes, polgári hivatásra is, így láthatóan nem engednek kizárólag a
csillogás csábításának.
A színpadra vonuló választék tehát meglehetősen kiegyensúlyozott volt, igaz, a
résztvevők jó része profinak is nevezhető: a T. T. Stúdió színeiben hat lány
indult. Mindezt nem verték ugyan nagydobra a szervezők, ám a közönség nagy része
tudott róla, s okozott is némi zavart. Ám az nem szerepelt a kiírásban, hogy
modellstúdiósok nem indulhatnak, s ami a lényeg: a többi résztvevő lányt sem
zavarta a dolog, legalábbis úgy értesültünk az öltözői pletykákból.
A zsűri soha ilyen gyorsan nem végzett az értékeléssel, ráadásul döntésük
találkozott a közönség véleményével, így még a halvány gyanúja sem merült fel
a bundának. A bírálóbizottság tagja volt az est egyik sztárja, a harmincéves
színpadi munkásságát az idén ünneplő Delhusa Gjon is, akinek félplayback koncertje
meglehetősen felemásra sikeredett: az öregedő mediterrán szépfiú természetesen a
heterogén közönség slágerrádiós életérzésére apellálva hetvenes évekbeli
slágereiből adott elő néhányat, sőt volt KISZ-tábor- és szerenádidézés is
Quantanamérával és Pedró kocsmájával. Mindeközben Delhusa kínos kézjátékokkal
osztotta az utasításokat a technikusok felé, az pedig bohózatba illett, amikor
többször felrúgta a gitártartót, hangszere nem szólalt meg, valamint annak túl
rövid, narancssárga zsinórjával szerencsétlenkedett. Az utolsó szám, a Viva La
Espana már tátikába csapott át, sőt a kulisszák mögüli értesüléseink szerint az
utoljára bekészített ráadás a nem túl meggyőzően (vissza)tapsoló közönség
miatt el is maradt.
Éles István humorista megszokott önmagát hozta, különösen a Koltay Róbert
stílusában előadott rögtönzési gyakorlatok sikerültek jól Illetékes elvtárs,
Hofi Géza, Orbán Viktor és Torgyán József hangján. Az est egyik legjobban sikerült
produkciója egyébként a divatbemutató volt: egy helyi, főként alternatív ruházati
cikkeket árusító butik kollekciójának felvonultatása a T. T. Divatstúdió által.
Itt szerencsésen találkozott a tényleges divat, a jó zene (napjaink igényes
elektronikus tánczenéje, azaz techno, de ennek a nonszirup változata) és a profi
koreográfia.
A Békés Megye Szépe, illetve az azt megelőző Orosháza Szépe versenyek során sok
tehetséges lányt fedeztek már fel, remélhetőleg most is ez történt. A többi már
csak a hölgyeken, illetve a szépségszakma nagyhatalmú urain múlik. Korbely György
Globális szerelembomba
Megjelent a Baby Bone Global című albuma
A hallgatók és a kritikusok imádják a skatulyázást, főleg, ha
pop/rockzenéről van szó. Nos, az újkígyósi Baby Bone - Rákóczi Antal (ének),
Zubán Zoltán (gitár), Medovarszky Tibor (basszus) és Ruck Róbert (dob) - zenekarral
az erre hajlamosak nagy bajban vannak, ugyanis az 1992-ben alakult, immár a harmadik
albumát kiadó csapat egyáltalán nem sorolható bele a szaksajtó által használt
formulákba: egy kicsit rock, egy kicsit metál, egy kicsit underground, és a sor tovább
folytatható. Vagy ahogy a megyénk határain is jól ismert banda meghatározza magát:
"ugyanolyan rockos, mint amennyire metálos és ugyanolyan elvont, mint
közérthető".
Mindez akkor jutott eszembe, amikor már vagy harmadszor hallgattam egymás után a most
megjelent Global című albumot, mely szerves folytatása az Ablak a semmibe című
1995-ös bemutatkozó demókazettának, illetve az 1997-ben megjelent Úgyis kiderül
című albumnak. Az új album a korábbiakhoz hasonlóan magánkiadásban látott
napvilágot, ám forgatva a borítót akár egy multicég kiadványa is lehetne:
rendkívül tetszetős a küllem, nyoma sincs a magánkiadású CD-k és kazetták
dilettáns és közhelyes képi és tipográfiai megoldásainak, sőt. Egy rendkívül
egyszerű, mégis szinte költői borítóról van szó, amely vizuálisan kifejezi a
lemezen található nyolc plusz egy dal hangulatát.
A most megjelent lemez, ha lehet, még inkább magán hordozza a Baby Bone-ra jellemző
kísérletezőkedvet. Ez nem csak abban nyilvánul meg, hogy a klasszikus hangszerek
mellett sampler (km. Aradszky Zoltán) is színesíti a zenét, hanem egy izgalmas
feldolgozásban is: a funkyt játszó Back II Black jól ismert nótáját, a
Szerelembombát dolgozták fel bónuszként, de a szó igazi értelmében, azaz nem csak
lejátsszák a slágert, hanem újra is értelmezik azt. A Global című albumon
található dalok zenéjét a csapat közösen írta, míg a szövegek/versek Rákóczi
Antal nevéhez fűződnek (ezek egyébként a borítón is olvashatók). A felvételek a
szolnoki Denevér stúdióban készült. Minderre száz ingyenes órájuk volt a fiúknak,
köszönhetően annak, hogy 54 indulóból ők bizonyultak legjobbnak a stúdió
tehetségkutató versenyén. A CD-t és kazettát terjeszti a Hammer Music, az azonos
nevű rockszaklap zenei kiadó vállalkozása. Megyénkben a békéscsabai Rock Islandnál
érdemes próbálkozni a beszerzéssel.
A Baby Bone a tehetséges vidéki zenekarok tipikus példája. Ott vannak minden
jelentősebb fesztiválon (Sziget, Mezőtúr), élen végeznek minden tehetségkutató
versenyen, több neves banda előzenekara, klipjük megy a magyar zenetévé
rétegműsoraiban, ám az igazi áttörés mégis késik: hiába a lemez, a kritikai
elismerés, a fesztiválsiker, az internetes hompédzs, ha nem vetik bele magukat a
"sűrűbe", azaz a fővárosi művész- és menedzservilág klubjaiba, divatos
pubjaiba. Én drukkolok, hogy enélkül is sikerüljön nekik. És persze mindannyiunknak.
Korbely György
Félévi hangszemle
Csütörtökön este fél hattól tartja első félévi növendékhangversenyét az
orosházi Liszt Ferenc Zeniskola. A Petőfi Művelődési Központ koncerttermében
összesen 25 műsorszám hangzik el, elsősorban klasszikus szerzők - egyebek közt Bach,
Schubert, Beethoven Mozart, Debussy, Bartók, Johann Strauss - műveiből. A zeneiskola
diákjai mellett közreműködnek: Lestyán Mihályné, dr. Misurda Mihályné, Szénási
Anikó, Tóth B. Csilla tanárnők.
A rendezvényre a belépés díjtalan, ám a szervezők nagy tisztelettel fogadják a
zenebarátok adományait, melyeket a Muzsikáló Gyermekért Alapítvány céljaira
fordítanak.
Az éjszaka élete Gyulán
(Békés Megyei Nap) Vágjunk neki a nagyvilágnak! A
nagyvilág alatt persze az éjszakát értjük, legalábbis ismerôsöm, aki minden
hétvégén nekivág, azt érti. Minden éjjel a városban lóg, így keresve sem
találnék jobb embert, aki bevezethetne abba, amit mi itt kisvárosi sznobizmusunkkal
akár éjszakai életnek is nevezhetünk.
Hát belevágunk. Útközben azon tűnődök, valóban éjszakai élet ez vagy sem, de ô
megnyugtat: az hát. Persze valamilyen formában tényleg az, megvan hozzá minden, ami
ehhez kell: a motorosok ugyan most már kezdenek kikopni a flaszterról, de lesz még jó
idô, még ha a fekvôrendôrök szó szerint is gátolják az aszfaltdöngetôket,
akiknek
kedvenc szórakozása, hogy jóval éjfél után nekivágjanak az utaknak, levezetendô a
bulikon, szórakozóhelyeken felgyülemlett feszültséget és kiszellôztetendô az
addigra kissé már alkoholgôzös fejeket. Aztán
vannak rendôrautók, néha szirénával, néha csak kék villogóval; mozgalmasabb
estéken lényegében nyüzsgés is van a városban,
ahonnan hétvégeken nem hiányoznak a sokadik osztályú magyar pop(uláris) zene elsô
osztályúnak tartott elôadói sem.
Szóval a külsôségeket tekintve akár nagyvárosinak is érezheti a hangulatot az, aki
beleveti magát a gyulai éjszakai életbe. Ahol, és ez mindenképp a város elônyére
válik, a legkülönbözôbb ízlésű emberek is megtalálhatják a nekik való
szórakozási lehetôséget. Pontosabban
szinte a legkülönbözôbb ízlésvilágúak. Az alternatív gyűjtônévvel jelölt
zenét kínáló szórakozóhely ugyanis hiányzik abból a kisvárosból, mely a 48-as
Club működésének idején ennek a szubkulturális közegnek az
egyik vidéki fellegvára volt. Mióta a klub megszűnt, mintha a - a szó nem szexuális
értelmében vett ? "más" érdeklôdésűek is eltűntek volna Gyuláról.
A
tömegkultúrával és a tömegízlést kielégítô technopopnyálzene világával ma
már lényegében csak az évtizedes múltra visszatekintô, némileg megtévesztôen Alfa
Kávéháznak titulált műintézmény nyújt - a szó valódi és nem művészeti
értelmében - alternatívát. Ez a hely mintha a hatvanas-hetvenes évekbôl maradt volna
ránk, hálás utódokra. A hálás kifejezés szó szerint értendô, hétvégeken este
kilenc körül már aligha lehet helyet találni a zsúfolt rockkocsmában. Az Alfa
ugyanis leginkább ilyen helyre emlékeztet, a magnóból általában rock- és a
blueszene szól, magyar és külföldi egyaránt. Az ide járók körét sokan
belterjesnek tartják - tény: nagyon sok a visszatérô arc -, ám ez a
hely már több mint egy rétegkultúrát jelentô klub. Egyrészt nem klub (ehhez többek
között az élô zene is hiányozhatna, az idejáróknak azonban tapasztalataim szerint
nem hiányzik), másrészt viszont nem törekszik a hely a kulturális frontharcos
szerepre sem (szemben az egykor volt 48-as klubbal). A zenék ugyanis - nem véletlenül
volt az utalás a hatvanas-hetvenes évekre - a rock és a blues klasszikusainak
számítanak, a helyiségben a progresszív rockzenei irányzatok kevésbé
érzékelhetôk. Az Alfát a megkésett hippiromantika légköre lengi be, s ha narkó
fordul meg itt, az sem más, mint a klasszikus hippidrog, a füves cigi.
Mondom, nem elôször: tiszta hatvanasévek-fíling az egész. Ezt a képet sajnos csak az
árak rombolják, igaz, a megszokottnál még így is olcsóbb a hely. A megszokottnál -
már a megfogalmazás is sejteti, hogy ha szórakozni indulunk, akkor (persze ez aligha
gyulai sajátosság) leginkább is a kereskedelmi rádiókból ismert, a vájt fülűek
által műzenének tartott dallamok tömege ömlik ránk. A nyolcvanas években kialakult
diszkózene robbanásszerű fejlôdése, szétválása különféle irányzatokra és a
legkülönbözôbb zenei stílusok diszkósítása - ez
jellemzi (a mérhetetlen technicizáltság mellett) az ezredvégi pop(uláris) zenét. És
ez jellemzi a szórakozóhelyeket is, melyek
közül a "tömeg" - ismét szigorúan kisvárosi értelemben persze - három
helyet preferál: a Joy, a Party Zóna és a Lidóból nemrégiben Macho névre keresztelt
diszkókat.
A névváltoztatás révén ugyan a Macho tűnik a legújabb helynek, ám valójában a
Joy a legifjabb a három szórakozóegység közül. Érdemi különbség egyébiránt
alig-alig van: a zenei stílus mindenhol ugyanolyan, akárcsak a dj-k raccsoló-hadaró
beszédstílusa és az olykor már szemtelennek tűnô italárak között sincs lényegi
különbség. Sôt: idôrôl idôre ugyanazok az arcok bukkannak fel egyik, majd másik
helyen is, törzshellyel nagyon kevesek rendelkeznek (talán csak a fôiskolásoknak a Joy
iránti vonzódása lóg ki ebbôl a sorból).
A gyulai éjszakai életre a folyamatos pulzálás jellemzô: a fiatalok - akik mind
fiatalabbak, lassan megszokottá válnak az éjszakában 13?15 évesek - ugyanis
kisebb-nagyobb csoportokban folyamatosan ingáznak a szórakozóhelyek között. Akit
megkérdeztünk, állította: azért, hogy minél több emberrel találkozzon. A dologban
persze sok logika nincs,
hiszen azáltal, hogy idôrôl idôre szinte mindenki mozgásba lendül, csak azt érik
el, hogy mindhárom helyen ki kell fizetniük az olcsónak éppen nem mondható belépôt
és végül ugyanazokat az arcokat látják mindenhol.
A belépôjegyek egyébként külön érdekességei az éjszakáknak: azok drágaságát a
tulajdonosok általában azzal próbálják ellensúlyozni, hogy sztárzenekart vagy
sztárelôadókat ígérnek. A sztárok aztán meg is jönnek - a meghirdetett kezdési
idôpontnál legalább két órával késôbb, naná, addig is fogyaszt a jó nép -, jó
esetben eljátszanak három számot (ha szerencsénk van, akkor abból csak kettôt
hallhattunk aznap éjjel a dj prezentálásában), aztán eltűnnek. El, akár az
éjszakai műmosoly és
műjókedv reggelre. A bulik hajnali négy-öt körül véget érnek, addigra már csak a
magányosok maradnak a parketten. A frissiben kialakult párok a leggyorsabbak, ôk
általában már éjfél körül lelépnek ? "addig kell elmenni, míg
józanok", mondja cinikusan ismerôsöm; ô éppen magányos -, legtovább az
egyedülállók maradnak. "Ôk még reménykednek vagy már nagyon be vannak
lôve" ? folytatja.
Elôbbi a jobbik eset, haza lehet menni és el lehet felejteni az egészet. Utóbbi
rosszabb, a diszkók környékén már "markánsabb" drogok fordulnak elô, az
Extasy vagy a Speed még a finomabbak közül való, s aki nagyon be van pörögve,
ilyenkor még javában bulizna. Mesélik, a Dunántúlon már vannak is délelôtti
diszkók, itt ez még hiányzik. Úgyhogy amikorra felkel a nap, addigra a legkitartóbb
diszkóharcosok is ágyba kerülnek. Ki így, ki úgy. S mire kialusszák magukat, már
lehet készülôdni a következô bevetésre. Nekik ugyanis ez maga az élet: az éjszaka
élete.
Haász János
Az anya, a lánya és a showbiznisz
Novemberi házimozi
Mi tagadás, ebben a hónapban tétován
ácsorog a szenvedélyes házimozista a tékák újdonságok feliratú polca előtt,
hiszen a videoforgalomba került májusi premierfilmek, illetve a filmvászonra nem is
került alkotások közt nehezen található olyan alkotás, melytől az égbe szökne az
adrenalinszintünk. Azért kíséreljük meg a csipegetést.
A fél évvel ezelőtti moziújdonságok közül immár kölcsönözhető egyebek közt a
Kísértethajó, a Még mindig tudom, mit tettél tavaly nyáron (horror), A ravasz, az
agy és két füstölgo puskacső (akció), az Első látásra, Az óriás (dráma) a
Rugrats - Fecsegő tipegők (ifjúsági), A csaj nem jár egyedül és a Kedvenc
marslakóm (vígjáték).
A legújabb James Bond-film, A világ nem elég (melyről két hete írtunk)
bemutatójához időzítve hozták forgalomba az 1977-ben készült A kém, aki szeretett
engem című klasszikus James Bond filmet, természetesen Roger Moore-ral. Több mint két
évtizedes film sztorija dióhéjban: Egy Stromberg nevű gonosztevő a fejébe veszi,
hogy kirobbantja a harmadik világháborút. Embereivel szovjet és amerikai
atomtengeralattjárókat térít el, hogy egymásnak ugrassza a két nagy szuperhatalmat.
Szerencsére Bond és egy igen csinos szovjet ügynöknő már dolgozik az ügyön -
persze, csak lazán, hogy a népek közötti barátság ápolására is legyen egy kis
idő...
A karácsony közeledtével minden bizonnyal az idén is számos ezzel kapcsolatos film
kerül a nézők elé. A videoforgalmazók is készülnek az ünnepre, ezúttal egy
vígjátékot kölcsönözhetünk ki Látástól Mikulásig címmel. Egy diákcsíny
eredményeként egy srác egyedül találja magát a sivatag kellős közepén. A barátai
hagyták ott, és tréfájukat még tetézték azzal, hogy semmi más ruhát nem hagytak
nála, csak egy teljes Mikulás-szerelést. A film arról szól, hősünk miként próbál
meg hazajutni autóstoppal, természetesen fergeteges kalandok közepette.
A
kitűnő Dennis Hopper a főszereplője a Tycus, veszedelem az égből című filmnek,
mégpedig egy tényfeltáró újságírót alakítva. Jake Lowe-t egy cég gyanús
bányászati kutatásainak felderítésére küldik. Miután ejtoernyőjével a kérdéses
hegyre leereszkedik, döbbenten fedezi fel, hogy a föld mélyében egy hihetelenül
kiépített város éli életét. Rádöbben, hogy a város valójában a modern idők
Noé bárkája, melynek lakói talán túlélhetik a közelgő Tycus-üstökös
pusztítását.
Két popsztár a főszereplője a Dupla platina című filmnek, amely a showbiznisz
világába kalauzol, egyben két ember, anya és lánya személyes drámáját tárja
elénk. Olivia (Diana Ross) egykor elhagyta szülovárosát, férjét és kislányát,
hogy a nagyvárosban énekesnőként karriert csináljon. Tizennyolc évvel később -
már befutott sztárként - visszatér, hogy tehetséges, szintén a zenei karrier felé
kacsingató lányát segítse. Kayla, a lány (Brandy) nehezen tudja feldolgozni, hogy az
anyja cserben hagyta őket, de tudja, hogy Olivia segítsége nélkül kevés esélye
lenne a sikerre.
Pap Gyula, a magyar avantgárd és a híd
Nagyon sok német nem is sejti, hogy kultúrájához hány magyar művész
munkássága járult hozzá - hangzott el pénteken este, a Pap Gyula és a magyar
avantgárd című tárlat megnyitóján az orosházi Városi Képtárban. A németországi
Thüringer Filmbüro, illetve az orosházi Petőfi Művelődési Központ, a helyi
önkormányzat és az ugyancsak orosházi német kisebbségi önkormányzat négy
tárlatból álló sorozatot szervezett a neves képzőművész születésének századik
évfordulójára, ennek utolsó epizódjaként nyílt meg a december 28-áig látható
kiállítás. Itt Pap Gyula munkái mellett a magyar avantgárd színe-java látható
Kassáktól Schreiber Hugóig. Az alkotásokat egy német gyűjtő, Fritz Hellersberg
bocsátotta a szervezők rendelkezésére.
A váratlan hókáosz miatt nem érkezett meg Orosházára Jacob von Wagner, a német
követség kulturális attaséja, s ugyancsak visszafordult Budapestre Pap-Haulisch Lenke,
a művész özvegye is. Wagner azonban üzenetet küldött, melyben üdvözölte a
kiállítás szervezőit és a tárlatlátogatókat. Ugyancsak üzenetben fejezte ki
jókívánságait Christine Lieberknecht, a thüringiai tartományi parlament elnök
asszonya. Jelen volt viszont Kromsdorf városának küldöttsége, köztük Gunter Braniek
polgármester és Wolfgang Knaut (ez utóbbi békéscsabai elismeréséről szombati
számunkban írtunk).
A megnyitón dr. Abonyi Lajos, a helyi német önkormányzat elnöke, Gunter Braniek,
Fetser János orosházi polgármester mellett beszédet mondott Wolfgang Knappe, a
szervező Thüringer Filmburo munkatársa is, aki bejelentette: a közeljövőben Bonnban,
Berlinben és Budapesten is szerveznek Pap Gyula-kiállításokat. A szónokok egyaránt
hangsúlyozták: az alkalom nagyon jól pélázza, hogy a művészet híd szerepet tölt
be különböző nemzetek és kultúrák között.
Ennek jegyében a tárlat vendégeit egy hangulatos partin látta vendégül a thüringiai
küldöttség: az érdeklődők megismerkedhettek a keleti tartomány legfontosabb
gasztronómiai jellegzetességeivel.
Már nem jó
befektetés a bélyeg
A bélyeggyűjtés iránt a korábbinál kisebb érdeklődés
tapasztalható Magyarországon, bár biztató jel, hogy ismét több fiatal csatlakozik a
filatélistákhoz - tudtuk meg vasárnap a MABÉOSZ 412-as Orosháza Városi
Bélyeggyűjtő Köre egynapos kiállításán. A dr. Varga István országgyűlési
képviselő által megnyitott tárlaton kilenc gyűjtő - Baudermann Imre, Dohányos
József, Dénes Pál, Nagy J. Ferenc, Szalai István, Szemenyei Krisztina, Tóth Béla,
ifj. Varga István, Venczur Gyula - értékes bélyegei, illetve filatéliai ritkaságai
kerültek közszemlére.
Baudermann Imre, az orosházi bélyeggyűjtők egyesülete elnöke elmondta: az 1931-ben
alapított szervezet jelenleg 46 felnőtt és 27 ifjú tagból áll, ám számuk a
fénykorban, a 60-70-es években megközelítette a 200 főt. A visszaesés oka
elsősorban gazdasági: egyre kevesebben engedhetik meg maguknak a világszerte
kibocsátott bélyegritkaságok folyamatos beszerzését. Ezen kívül a befektetni
szándékozók számára sem vonzó a bélyeggyűjtés, hiszen más területeken hamarabb
megtérül a pénzük. A filatélia további vonzereje még az ismeretszerzés, illetve a
kapcsolattartás; ezeket időközben kiváltotta a politikai határok megszűnése és a
kommunikációs forradalom.
Megtudtuk még, hogy az orosházi bélyeggyűjtő szervezet önkormányzati támogatás
nélkül működik: a jelenlegi civil finanszírozási rendszerbe ugyanis nem férnek
bele, nem lévén a szervezet önálló jogi személy. Segítséget jelent viszont
számukra, hogy a Petőfi Művelődési Központ helyet biztosít összejöveteleik és
kiállításaik számára.
Német és svéd vendégekkel a csatlakozásról
Az európai uniós csatlakozás volt a fő témája annak a
megbeszélésnek, melyen orosházi, rothenburgi és olofströmi iskolavezetők vettek
részt pénteken. A tanácskozás házigazdája az orosházi Táncsics Mihály Gimnázium
volt, mely német és svéd partneriskoláinak vezetőit látta vendégül. A rothenburgi
középiskolával közel egy évtizedes együttműködés fűzi össze az orosházi
iskolát, míg a svédekkel tavaly vették fel a kapcsolatot.
Blahó János (Táncsics), Rainer Teschner (rothenburgi gimnázium) és Schapira Zoltán
(olofströmi középiskola) megbeszélésén elhangzott: további diák- és
tanárcserékkel, közös szakmai programokkal, még szorosabb kulturális kapcsolatokkal
segíthető elő, hogy az orosházi diákok is valódi Európa-polgárokká válhassanak.
A házigazda emlékeztetett: az orosházi városvezetés többször kinyilvánította,
illetve gesztus formájában meg is jelenítette, hogy
fontosnak tartja az iskolák közötti kapcsolatrendszert, mely
lehetoséget teremthet a városi kapcsolatok kiszélesítésében is.
A tanácskozás résztvevői megállapodtak, hogy legközelebb júliusban, a városi
millenniumi ünnepen találkoznak ismét Orosházán.
Korábbi cikkek a Kultúra
rovatból
Vissza a címlapra |
|