A titok nyitja: a
függetlenség Beszélgetés Prieger Zsolttal, az Anima Sound System frontemberével zenéről, újságírásról, internetről Napjaink egyik legizgalmasabb zenekara lépett színpadra a közelmúltban a szarvasi Granárium - Zebra Klubban: a szombathelyi Anima Sound System. A különleges muzsikát játszó csapat valósággal lenyűgözte a jelenlévőket, az eddig megjelent albumokat nem ismerőket is (megyénkben egyébként egy hónap múlva, június 2-án a FEK-ben lépnek fel újra). Azonban nem csak a sound más az Animánál, mint a jelenleg megszokott és sokszor elunt zenekaroknál, hanem az életforma is. Mindannyian tisztes "polgári foglalkozást" űznek, így számukra a sztárság nem kényszer, egy-egy album megjelentetése nem jár elvtelen kompromisszumokkal. Sőt, a koncerteken a keverőpultnál ténykedő, az élőzenéhez különleges effekteket mixelő Preiger Zsolt zenekarvezető szerint az eddig elért sikerek is ennek köszönhetők. Prieger egyébként jól példázza a már említett életformát: a zenélés mellett a szombathelyi városi lapnál szerkesztősködik, ezen túl az egyik legnépszerűbb internetes magazin, az Index zenei információit gondozza. - Huszonnégy órás, gyorsan élő, pörgős ember vagyok, egyelőre bírom a gyűrődést - válaszolta felvetésemre a 34 éves újságíró-szerkesztő-muzsikus. - Azt hiszem, a titok nyitja az, hogyha szenvedélyesen szereted, amit csinálsz, akkor a különböző tevékenységek még erősíthetik is egymást. No meg persze szükség van a háttérben egy szerető családra, mely nekem megadatott. - Nehéz meghatározni az Anima Sound System zenéjét, melyben a kortárs progresszív tánczene találkozik a magyar, illetve a közép-európai folklórkinccsel... - Valójában a zenei toleranciára, a műfajok közti átjárhatóságra törekszünk, melybe ugyanúgy beletartoznak a legújabb drum'n'bass- és egyéb modern tánczenei törekvések, mint a közép-kelet-európai folklór vagy éppen egy remix. Első albumunkon, a Shalom címűn egy Bartók-idézet a mottó: "a faji tisztátalanság határozottan jótékonyan hatású". Bartók ezt a negyvenes években, a magyar történelem egyik legszégyenletesebb időszakában mondta ki. - Apropó, tolerancia: napjaink divatos muzsikái - progresszív és kommersz irányzatok egyaránt - szemben a korábbi gyakorlattal már nem kívánnak világot megváltani, kritizálni, egy a jelszó: buli. Ezzel szemben az Anima harcosan kiáll bizonyos ügyekért. Nem számít ez korszerűtlen dolognak 2000-ben? - Ez tudatos: valljuk ugyanis, hogy vannak fontos emberjogi kérdések, melyekben szót kell emelnünk, ha másként nem, hát úgy, hogy ingyen részt veszünk különböző szimpátiabulikon. Ilyen ügy például a kábítószerkérdés büntető szankciókkal való kezelése, a faji megkülönböztetés, a szerzői jogok korlátozása, a homofóbia és más káros jelenségek. - A közelmúltban a zenekart nem ismerők is találkozhattak az Anima Sound System nevével az elhíresült Himnusz-remix kapcsán, mely miatt kisebbfajta kultúrbotrány kerekedett: Liebmann Katalin volt újságíró kollégánk, jelenleg a kisgazdapárt budapesti elnöke erősen tiltakozott ellene. Hogyan viszonyultok e hirtelen jött botrányhős-szerephez? - Szó sincs botrányról: az Anima Sound System nem meggyalázni kívánta a nemzeti himnuszt, s meggyőződésem szerint nem is tette ezt. Többféleképpen is reagáltunk ezekre a támadásokra, melyek tapasztalataink szerint ezen érvek hatására abba is maradtak. Sőt: számos szimpatizáló visszajelzés érkezett a zenekarhoz, például Erdélyből. Mi egy adaptációt készítettünk, mely a 2000-es évek gondolkodásmódját igyekszik megfelelően kifejezni egy klasszikus értéken keresztül. Arról nem is beszélve, hogy a most közismert Himnusz is folyamatosan változott az idők során: nem azonos az Erkel által komponált változattal, azt ugyanis nehéz előadhatósága miatt később az akkori kortárs igényekhez igazították. A mi verziónk természetesen nem a Himnusz, csak annak egy adaptációja. - Az utóbbi esztendőkben a vidéki zenekarok komoly vérfrissítést hoztak a magyar zenei életbe (Kispál és a Borz - Pécs; Tankcsapda - Debrecen, Nyers - Szeged stb.), s a legújabb nagy felfedezés éppen a szombathelyi Anima. A vidéki bandák még mindig nyögik a főváros-centrikusság terheit? - A távolság kétlaki életet követel, hiszen valóban Budapesten találhatók a meghatározó koncerthelyek, a média, mégis állítom, a titok nem a főváros-vidék dimenzióban keresendő, hanem a függetlenségben. Az Anima Sound System maga irányítja dolgait, tagjaink nem elsősorban a zenéből élnek, így nem kényszerülünk elvtelen kompromisszumokra. Kísérletező zenekar lévén mi határozzuk meg albumaink tartalmát, melyet a kiadók vagy elfogadnak, vagy nem, de beleszólást nem engedünk. Volt már olyan kiadó, amely a magyar Deep Forest-et látta és láttatta volna bennünk, ám mi ezt határozottan elhárítottuk. Természetesen egy turné, egy zenekarmenedzselésben fontos elem a pénz is, hiszen mint mindennek, az Animának is megvan az ára, azonban az alkotómunka nem elsősorban az anyagiakról szól. A közönség visszajelzései egyébként bennünket igazolnak. Új kiadónkról, a Hungarotonról - melynek gondozásában most jelent meg új albumunk, a Gipsy Sound Clash – egyelőre csak jót mondhatok, ugyanis éppen ezt az alkotó légkört biztosítja számunkra. - Az internet komoly szerepet játszik az életedben. Hogyan kerültél bele a hazai online tartalomszolgáltatás legjobbja, az Index csapatába? - Az internet mindkét hivatásom - a zene és az újságírás - szempontjából fontos dolog, hiszen az információk gyors megszerzése, a kitáguló kommunikációs lehetőségek használata mára már elengedhetetlen. Barátaim, Uj Péter, Nyírő András, Gerényi Gábor révén kezdtem el dolgozni az Internetto, majd az egy évvel ezelőtti szakítás után az Index stábjában... - ...ahol ugyebár a zenei rovatot szerkeszted. MP3: a zenész- és kiadói társadalom túlnyomó többsége nem szívleli ezt a fajta digitális zenetömörítési- és terjesztési formát. - Az MP3 - melyet én rendkívül fontos dolgonak tartok - napjaink legizgalmasabb kérdése, és bevallom, jómagam is meghasonlott vagyok. Két alapelv ütközik egymással ugyanis: egyrészről a "zene mindenkié" eszméje, másrészről pedig a szerzői jogok, a zeneipar működőképessége, a zenészek megélhetése. Azonban én nem látom sötéten az eget: azok a kiadók, amelyek ügyesen élnek az MP3 adta lehetőségekkel, a tapasztalatok szerint több lemezt tudnak eladni, hiszen az igazi zenei élvezethez kevés a komputer hangszórója vagy egy hordozható, ráadásul méregdrága sétáló lejátszó. A hosszú távú megoldás a kiadásra váró zenék MP3-as promociós terjesztése lehet. Ez a forma az Anima esetében is sikeresnek bizonyult: Közel a szerelemhez című filmzene-albumunk anyag került fel a hálóra még megjelenés előtt. - A függetlenséget az imént a titok nyitjaként említetted. Nem mond ennek ellent az, hogy tavaly nyolc év után otthagytad a Vas Népét és elvállaltad a szombathelyi önkormányzati lap szerkesztését? - Természetesen nem, hiszen a Savaria Fórum megőrizte politikai függetlenségét: a lap azoké a szombathelyi polgároké, akik adóforintjaikkal fenntartják, nem pedig a polgármesteré vagy a helyi kiskirályoké. Vannak persze beavatkozási kísérletek, különösen azóta, hogy polgármesterünk országszerte elhíresült nyelvvizsgaügyét súlyának megfelelő terjedelemben és kritikával kezeltük. A sajtónak - legyen bárki a tulajdonos - meggyőződésem szerint az a dolga, hogy demokratikus őrkutyaként ellenőrizze, tartsa kontroll alatt azokat, akik a végrehajtó hatalmat gyakorolják. A napokban azonban elég kemény támadás indult meg függetlenségünk és állásunk ellen, úgyhogy amire ezek a sorok megjelennek, lehet hogy már nem én leszek a lap főszerkesztője. Csak addig vállalom a munkát, amíg hagynak dolgozni. Nem kapaszkodom az íróasztalomba. Korbely György |